Skip to content. | Skip to navigation

Personal tools

Navigation

You are here: Home / ŠTA? / Džonatan Frenzen - Sloboda (roman)

Čitaj

03. 05. 2020. u 07:00h Beograd, Srbija

Džonatan Frenzen - Sloboda (roman)

Frenzen Dž., Sloboda, V.B.Z., Beograd, 2012.

Džonatan Frenzen - Sloboda (ilustracija)

 

Ako želite da vas izaberu, ne možete ni da počnete da govorite o usporavanju stope rasta, a kamoli o vraćanju nazad.

Depresija je uspešno prilagođavanje na neprekidan bol i patnju.

 

Čovek je preširok, treba ga suziti – tako je pisao Dostojevski, a to je uspešno primenjivao Staljin. Čovek teži slobodi, a onda je u problemu sa sobom. Ako se i veruje u Boga, u crkvu je teško verovati. Posle Hitlera je pametno sumnjati u svakog vođu. Čoveku ostaje da se uklopi u neke zadate šeme koje nameće javno mnjenje, sredstva javnog informisanja, društvene nauke, umetnost. U romanu Džonatana Frenzena Sloboda je glavna tema. Junaci u procentima ili potpuno jevrejskog porekla su neopterećeni materijalnim problemima. Pripadaju višoj klasi i razapeti su između dilema koliko su ih roditelji podržavali, voleli, vernošću partneru, nadmetanjem sa prijateljima, braćom i sestrama, taštinom, savešću, nezadovoljstvom svojim ponašanjem do depresivnih srazmera. Prateći roditelje Voltera, njegove žene Peni, pa njihove dece čije živote upoznamo prolazimo kroz političku klimu od Kenedija, pa do Obame. Volter se u jednom trenutku svoje karijere nalazi na vrhu nevladine organizacije za zaštitu prirode, ptica i najmanje ptice cvrkutavke, koja je predmet kampanje, i shvati na kraju da je taj poduhvat doniran od ljudi koji imaju sasvim zlonamerne ciljeve, bogate se od prodaje vojne opreme i rata u Iraku. Detaljno nas je pisac upoznao sa nizom malverzacija. U prvom planu romana je ljubavni trougao: između Peni i Voltera se nalazi Ričard Kac muzičar koji počinje karijeru sa pank bukom, da bi na kraju dobio i Gremi nagradu, postao uspešan i popularan. Kada je stekao popularnost, zapada u depresiju i zavisnost od narkotika i sav novac potroši na kokain i na kraju odvikavanje. Vraća se pravljenju terasa. U jednom takvom trenutku nezadovoljan sobom izjavljuje da je jedina bitna i delotvorna bila melodija koja je pokrenula Francusku revoluciju, sve ostalo su žvake koje kada ukus nestane, potrošači zamene drugim. Sloboda je ipak američki roman, za američku publiku i ima srećan kraj. Roman je u senci Tolstoja i njegove epopeje Rat i mir. Nekoliko puta se povlače te paralele. Zanimljivo je kako je Frenzen čitao Tolstoja.

 

Odakle dolazi samosažaljenje? U tim neumerenim količinama? Po gotovo svim merilima, živela je luksuznim životom. Svaki dan je imala po čitav dan na raspolaganju da osmisli neki pristojan , zadovoljavajući način življenja, pa ipak činilo se da uz sve te mogućnosti izbora i sloboda uvek dobija samo još veću patnju. Autobiografkinja je gotovo prisiljena da zaključi da je žalila samu sebe zato što je bila tako slobodna.

Pametno koristi svoju slobodu.

Kokain mu je bio nedovoljan – kad god bi duže apstinirao prisećao bi ga se kao fantastičnog, nenadmašnog i čeznuo za njim, ali čim bi ga ponovo uzeo prisetio bi se da nije uopšte fantastičan, da je sterilan i prazan, puki pokretač neurona s ukusom smrti.

Ljudi dolaze u ovu zemlju zbog novca i slobode. Ako nemaš novca, tim se čvršće držiš svoje slobode. Čak i ako te pušenje ubija, iako zapravo ne možeš da prehraniš decu, čak i ako ti decu ubijaju kojekakvi manijaci s puškama na gotovs. Možda i jesi siromašan, ali ono što niko ne može da ti oduzme je sloboda da zajebeš svoj život.

Postojala je jedna statistička varijabla u američkom eksperimentu samouprave, eksperimentu koji je u samom startu imao grešku jer nisu iz prenaseljenog Starog sveta na novi kontinent pobegli oni koji su imali društveni gen, već oni koji nisu mogli da se uklope.

 

Vesna Šejić